Werkwijze

 

Heeft u een vraag?

  • Bel of mail ons (zie pagina ‘contact’). Indien mogelijk beantwoorden wij uw vragen direct.
  • Heeft u een inhoudelijke vraag en wilt u weten of u bij ons op het goede adres bent en wat wij voor u zouden kunnen betekenen? Dan kunt u een kosteloze (telefonische) afspraak met ons maken voor kennismaking en/ of algemene informatie
  • Heeft u een gerichte vraag of behoefte aan advies? Dan kunt u een afspraak maken voor een consultatiegesprek. Dit kan telefonisch, bij u thuis of bij ons op de praktijk.
  • Wilt u een afspraak maken voor een onderzoek of begeleidingstraject? Dan plannen wij met u een intakegesprek in, waarbij u al uw vragen, wensen en verwachtingen kunt uitspreken.

Wilt u uw kind laten testen/ onderzoeken?

  • Eerste contact om uw kind bij ons aan te melden (zie bovenstaande)
  • U wordt uitgenodigd voor een intakegesprek. Dit kan telefonisch of bij ons op de praktijk.

Tijdens het intakegesprek stemmen wij gezamenlijk af welk onderzoek het meest passend en nodig is.

  • U ontvangt na afloop van de intake en na goedkeuring van het plan een voorstel voor een onderzoek per mail. In deze mail vindt u eveneens enkele intake- en anamnesevragenlijsten, welke u vóór aanvang van het onderzoek invult en op voorhand aan ons overhandigd.
  • Op de onderzoek ochtend hoeft u uw kind alleen op aangegeven tijdstippen te brengen en te halen. Uiteraard is het mogelijk om eerst even samen te wennen. Echter is het vanwege de aard van de onderzoeken niet wenselijk dat u gedurende het gehele onderzoek aanwezig bent. Wij vragen u dan ook uw kind hierop voor te bereiden. In principe zijn wij op aangegeven tijdstip klaar. Mochten wij eerder of later klaar zijn, ontvangt u van ons een halfuur voor de oorspronkelijke eindtijd een telefoontje.
  • Na afloop van het onderzoek ontvangt u (en eventueel leerkracht) van ons nog enkele digitale gedragskenmerkende en diagnostische vragenlijsten. Deze zijn noodzakelijk voor de verwerking van de gegevens en het verder uitvragen van de huidige situatie.
  • Zodra alle vragenlijsten volledig zijn ingevuld, gaan wij tot verwerking over. Wij streven ernaar het volledige verslag binnen uiterlijk 7 werkdagen in orde te brengen, waarna wij u zullen uitnodigen voor een verslagbespreking.
  • Tijdens de verslagbespreking/ adviesgesprek (telefonisch of op de praktijk) geven wij u toelichting en advies naar aanleiding van de resultaten van het onderzoek. Na afloop ontvangt u een origineel en getekend exemplaar van het onderzoeksverslag. In het verslag vindt u tevens handelingsadviezen voor thuis en op school.
  • Indien wenselijk kunnen wij de onderzoek uitslagen ook op school en/of aan derden toelichten.

Wilt u begeleiding inzetten voor uw kind?

  • Eerste contact om uw kind bij ons aan te melden (zie bovenstaande)
  • Wij nodigen u uit voor een kosteloos intakegesprek om hulpvragen te bespreken en uitleg te geven over onze werkwijze.
  • Wij maken een plan van aanpak, waarin het aantal sessies en de behandeldoelen worden vastgelegd. Ook vindt u in dit plan een schatting van de duur en kosten van de behandeling.
  • Iedere behandeling bestaat uit:
    – Bijpraten/ controleren opdrachten voorgaande sessie
    – Behandeling
    – Bespreken huiswerkopdracht
    – Bijwerken behandelverslag
    – Terugkoppeling aan ouders (indien gewenst)

Behandeling bestaat altijd uit 45 minuten contacttijd en 15 minuten voorbereidings- en verwerkingstijd. De inhoud van de begeleidingen is maatwerk en wordt per kind bijgestuurd indien nodig. Ouders zijn niet bij de begeleiding aanwezig, maar kunnen indien gewenst de laatste 10 minuten aansluiten.

  • Om de 6 á 8 behandelingen wordt een tussentijds evaluatiegesprek ingepland en wordt het behandelplan aangepast en bijgewerkt. In overleg wordt dit behandeling voortgezet en/of afgesloten.

Wilt u begeleiding voor uzelf als ouder?

  • Eerste contact om uzelf aan te melden (zie bovenstaande)
  • Wij nodigen u uit voor een kosteloos kennismakingsgesprek oom de hulpvraag te bespreken en uitleg te geven over onze werkwijze
  • Gezamenlijk wordt een begeleidingsplan opgesteld waarin frequentie en regelmaat worden afgestemd
  • De sessies zijn maatwerk en worden geheel afgestemd op uw vragen. Er worden handvatten gegeven, waarmee u direct zelf aan de slag kunt. U krijgt soms concrete opdrachten mee voor thuis, die de volgende sessie worden besproken. Om de kwaliteit van de sessie te waarborgen vragen wij u dan ook altijd de meegegeven opdrachten daadwerkelijk uit te voeren.
  • Indien doelen zijn behaald, wordt de begeleiding in overleg afgesloten

 

Onze praktijk

Onze praktijk is gevestigd in Monster en in ‘s Gravenzande. Wij helpen kinderen, jongeren en (hun) ouders uit o.a. Naaldwijk, Hoek van Holland, Maassluis, Maasland, De Lier, ‘s-Gravenzande, Wateringen, Monster, Kwintsheul, Honselersdijk, kortom het hele Westland. Binnen onze regio horen ook Delft, Den Hoorn, Pijnacker en Den Haag. Ook als u buiten deze gemeenten woont, helpen wij u vanzelfsprekend graag. U kunt bij ons terecht voor diagnostiek, behandeling, advies en begeleiding bij onder andere autisme, ADHD en ADD, dyslexie en hoogbegaafdheid.

Vereniging van Orthopedagogen
SKJ_logo